Analiza SWOT

Analiza SWOT to narzędzie niezbędne przy opracowywaniu strategii marketingowej, wizerunkowej, jak również biznesplanów. Jest uniwersalna, doskonale nadaje się do małych i dużych prac koncepcyjnych. Do opracowania analizy SWOT nie potrzeba wielkich umiejętności analitycznych. Ważne, aby analiza została opracowana obiektywnie i z umiejętnym ujęciem z dystansu spojrzenia na opisywane przedsięwzięcie lub strategię.
Wytyczne analizy SWOT nie są skomplikowane – unikać zagrożeń, wykorzystywać szanse, wzmacniać słabe, bazować na mocnych stronach – jednak trudne do realizacji. Analiza SWOT pozwala opisać elementy o największym wpływie na działalność firmy. Przygotowując analizę, warto pamiętać o odpowiedziach na kilkanaście istotnych pytań.
Analiza SWOT

Silne strony

W tym miejscu należy wskazać mocne strony firmy, atuty ją wyróżniające. Ułatwiają to odpowiedzi na pytania tj.:

  • Jakie są przewagi konkurencyjne?
  • Co sprawia, że firma odnosi sukces?
  • Co jest robione dobrze?
  • Jakie zalety ma firma?
  • Jaką wartość dla klientów stanowią sprzedawane produkty i usługi?

Słabe strony

  • Co ogranicza rozwój firmy?
  • Co można usprawnić?
  • Co nie jest robione dobrze?
  • Czego unikać?
  • Czy konkurencji robią coś lepiej?

Szanse

  • Gdzie znajduje się największa szansa?
  • Jakie są ciekawe trendy w otoczeniu?
  • Jaka jest świadomość potrzeb klientów?
  • Czego potrzebuje klient, aby nie musiał kupować u konkurentów?

Zagrożenia

  • Nazwij przeszkody
  • Co robi konkurencja?
  • Czy zmiany technologiczne zagrażają obecnej pozycji?
  • Czy nie ma problemów finansowych?

________________________________________________

Fragment z materiałów szkoleniowych. Zapraszamy po więcej na szkolenie: 

"Jak napisać strategię marketingową"