Kolory w biznesie

Kolory to element komunikacji marketingowej o dużym wpływie na percepcję i świadomość odbiorców komunikatów marketingowych. Z czasem stają się silnym elementem skojarzeniowym z firmą. Projekty graficzne muszą być zatem zgodne ze specyfiką i stylem firmy, oryginalne i eksponowane tak, aby wyróżniały ją na tle konkurencji. Muszą być również jednoznaczne i powodować pozytywne skojarzenia.

Identyfikacja wizualna firmy

Symbolika wybranych kolorów w tworzeniu wizerunku firmy

Czerwony – instytucje związane z ciałem człowieka – kluby sportowe, jadłodajnie, kluby i organizacje polityczne.

Różowy – tworzenie kobiecego lub kochającego wizerunku – domy mody, salony kosmetyczne, organizacje kościelne, produkty dla dzieci, stowarzyszenia niosące pomoc w sytuacjach kryzysowych.

Burgund – dowartościowanie zmysłów – rozrywka, usługi wideo, salony samochodowe, domy gry, galerie sztuki, salony meblowe, winiarnie.

Pomarańczowy – tworzenie bardzo energetycznego wizerunku – architektura, narzędzia i usługi budowlane, usługi ekspresowe, wysoko wydajna produkcja.

Brzoskwiniowy – tworzenie charytatywnego wizerunku – usługi i produkty przeznaczone dla dzieci i szkół, organizacje charytatywne i dobroczynne.

Jaskrawo zielony – tworzenie nowatorskiego wizerunku – wszelkie usługi samorozwojowe, ośrodki dietetyczne, samopomoc.

Błękitny – tworzenie twórczego wizerunku – działalność projektancka i artystyczna, usługi w rozwiązywaniu problemów, serwis komputerowy.

Granatowy – tworzenie kompetencji – biznes, szkolnictwo wyższe, wszelkie usługi i produkty profesjonalne.

Wrzosowy, fioletowy – tworzenie wrażenia intuicji i duchowego rozbudzenia – kursy i usługi w niesieniu pomocy emocjonalnej, rozbudzenie wrażliwości na potrzeby własne i innych.

Brązowy – wszelkie usługi i produkty pomocne ludziom – przedsięwzięcia oferujące poczucie bezpieczeństwa, produkcja artykułów niezbędnych do przeżycia, zaspokojenie podstawowych potrzeb.

Szary – tworzenie wizerunku pasywnego lub oddanego sprawom przyziemnym – drobne usługi reparacyjne, wyroby z kamienia lub gliny, zakłady kamieniarskie.

Czarny – tworzenie aury solidnego, surowego i zdystansowanego autorytetu – usługi ubezpieczeniowe i zapewniające bezpieczeństwo.

Srebrny – tworzenie wizerunku wartościowego i honorowego – usługi prawne, organizacje praw człowieka, usługi pożyczkowe.

Złoty – tworzenie wizerunku pełnego bogactwa i pewności siebie – brokerzy, bankierzy, handlowcy i wszelkie usługi najwyższej jakości.

Zielony – działalność zdrowotna, hodowla roślin i warzyw – sklepy ze zdrową żywnością, restauracje, produkty roślinne.

Żółty – zwiększenie komunikatywności – rozrywka, handel, wszelkie usługi komunikacyjne i reklamowe.

Pożądany wizerunek i osiągnięcie celów komunikacyjnych firmy można osiągnąć tylko poprzez umiejętne zastosowanie jednego lub więcej kolorów w odpowiednich proporcjach obok przekazywanych treści.